Mákos sütemény

 2010.04.14. 15:30

Hozzávalók (kb. 28 szelethez):

A tésztához:
50 dig liszt
25 dkg vaj
10 dkg porcukor
2 db tojássárgája
1 dl tej
1 teáskanál kristálycukor (5 g)
1 dkg élesz
1 mokkáskanál sütőpor (1 g)
4 dkg tejföl
 
 
A kenéshez:
10 dkg baracklekvár
 
A töltelékhez:
30 dkg őrölt mák
15 dkg cukor
2 dl tej
1 db citrom reszelt héja
4 dkg méz
fahéj
2 db tojásfehérje
 
A most következő süti egy különleges alkalomból készült: ezzel búcsúztam a kollégáktól a Compradnál. Arról, hogy mákos sütire esett a választás, egyedül Geri tehet :P
A receptet több kisebb módosítással készítettem el. Kezdjük ott, hogy mákból nem lehet 30 dkg-os kiszerelést kapni, így a sütimbe csak 25 dkg került. Ezt ledaráltam még az előtt, hogy a tésztát összeállítottam. A mákhoz kevertem egy kávéskanál fahéjat. Ezután következett a tészta. Kevés tejet langyosítottam (nem az egész 1 dl-t) 1 kiskanál cukorral a mikróban, és belemorzsoltam az 1 deka élesztőt. Kimértem a fél kg lisztet (vegyesen tettem rétes és finomlisztet 1:4 arányban), a 10 dkg porcukrot, hozzáadtam a sütőport, majd összekevertem. A tojásokat szétválasztottam és a sárgáját a liszthez adtam két evőkanál tejföllel, a maradék tejjel és a felszeletelt kocka Ramával. Közben az élesztő felfutott, hozzáadtam azt is, és a tésztát (két kézzel :)) összegyúrtam. A tészta eleinte elég ragacsos volt, de egy kis gyúrás a lisztezett gyúrótáblán csodákra képes. Hengert formáztam belőle, hogy viszonylag egyforma gombócokra tudjam vágni – ez nem sikerült annyira (szemmérték :S), de a legnagyobb gombócomból lett a süti alja.
A tészta addig pihent, amíg elkészítettem a mákos tölteléket – ami önmagában szerintem isteni finom volt. Szóval. Nem sokat cicóztam vele, egy lábasba beletettem a hozzávalókat: 15 dkg cukor, 2 dl tej, reszelt citromhéj, 2 evőkanál méz, majd ezt kavargatva, kb. 5 percig melegítettem. Nem forrt fel teljesen, de csak akkor vettem le, mikor a cukor teljesen elolvadt. Ezzel leöntöttem a mákot és elkevertem. Miután kiválasztottam a legmegfelőbb tepsit (ami nekem nagyobb volt, mint a receptben írják) és kivajaztam, kiliszteztem, a legnagyobb gombócot elnyújtottam úgy, hogy a tepsibe passzoljon. A tojásfehérjét kézi habverővel kemény habbá vertem, majd hozzáadtam a langyosra hűlt mákhoz és óvatosan összekevertem. A tepsibe nyújtott tésztára én egyből a mák felét tettem – a lekvár kimaradt… közös megegyezéssel jutottunk erre anyával, mert a tészta vékony volt, a mák meg sok, és nem akartuk, hogy elázzon. Ezután jött a következő gombócból nyújtott tészta, majd ismét a mák, végül pedig megint a tészta. A sütőt előmelegítettem, a tésztát megszurkáltam villával, és betettem sülni. 20 perc sütés elég volt, így is szépen megbarnult és átsült a tészta.
Porcukorral szerettem volna tálalni, az otthoniak gondolom azzal fogyasztották, a Comprad csapatának sajnos ezt nélkülöznie kellett. De azért egész jók voltak a visszajelzések :)
 
HelguTipp: ha kevesebb a mák, lehet egy kicsit kevesebb a tej is (erre anya figyelmeztetett utólag :) ), és akkor nyugodtan mehet a mák alá a lekvár is, és még finomabb lesz.
 
 
Helgu

 

 

Címkék: süti mák kelt tészta

A bejegyzés trackback címe:

https://cookaholics.blog.hu/api/trackback/id/tr201920912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ceptor 2010.04.22. 08:13:06

Jó, jó.... mákos meg minden, de mikor lesz már tejberizs.... :)

cookaholics 2010.05.14. 22:45:23

Természetesen igyekszünk minden kedves kommentelő kívánságának eleget tenni, így előbb-utóbb a tökéletes tejberizs receptje is felkerül majd. Egyelőre keresünk valakit, aki vállalkozna annak elfogyasztására, ugyanis errefelé kevés a tejberizs-fan. :)
h.
süti beállítások módosítása