Húsvéti fonott kalács

 2013.03.31. 20:43

IMG_0831.JPGBiztos, hogy minden családban megvannak azok a receptek, amik elengedhetetlenül ott vannak a családi ünnepeken. Ezeket pedig legjobban természetesen a nagymamák készítik vagy pedig az anyukák, akik viszont tőlük tanulták. Úgy gondolom, hogy a lánygyerekeknek kötelességük elsajátítani ezeket a recepteket, hogy ők is továbbadhassák a saját unokáiknak! Évek óta készültem már arra, hogy én süssem meg mama utasításai szerint azt a fonott kalácsot, ami nélkül nálunk elképzelhetetlen az igazi húsvét! Így már én is továbbadhatom majd a gyerekeimnek, az unokáimnak a "titkos" receptet, mindemellett pedig megajándékozhatom a családomat azzal a csodálatos érzéssel, amit a frissen sült kalács, a főtt tojás és a kötözött sonka ad a húsvéti ünnepekkor!

 

Hozzávalók:
0,5 l tej
0,5 l tej
1 kg liszt
5 dkg élesztő
2 csapott ek cukor
1 csapott tk só
1 tojás
1 ek puha zsír
1 tojás a kenéshez


A tejet megmelegítettem, csak langyosra, hogy gyorsabban feljöjjön benne az élesztő. Elkevertem benne a cukrot, majd belemorzsoltam az élesztőt, és megvártam, hogy felfusson. A lisztet elkevertem a sóval, elmorzsoltam a zsírt és a tojást benne. Végül hozzáadtam a felfuttatott élesztőt a tejjel együtt. Meggyúrtam a tésztát, majd meghintettem liszttel, hogy ne ragadjon oda az edény falához, miközben megkel. Leterítettem egy konyharuhával és hagytam, hogy megkeljen. Körülbelül 1-1,5 órát kelesztettem meleg helyen. Ekkor kettéválasztottam a tésztát. Az egyik kis bucit 3 részre osztottam, majd kukacokat hengergettem belőlük és megfontam őket. A maradék fél tésztát is meghengergettem, de már egészben. Olyan hosszúra kell, hogy félbehajtva körül érje a megfont tésztát. Ugyanis ezt a nagy kukacot összecsavartam, majd körbetekertem vele a a fonott részt. A tepsit kizsíroztam és megliszteztem mielőtt beleraktam a tésztát. Újra letakartam, immár a tepsiben, és hagytam, hogy jól megkeljen. Újabb 1 órát kelesztettem. Amikor már szépen kinőtte a tepsit, megkentem a tészta tetejét tojással és előmelegített sütőben 1 órát sütöttem. Először magas lángon, majd amikor már kicsit rózsaszín lett a teteje, alacsony hőmérsékleten tovább sütöttem, illetve alufóliát tettem a kalács tetejére (nem kell rásimogatni, csak rátenni, mint egy újságlapot), hogy ne piruljon meg nagyon! Fogpiszkálóval ellenőriztem, hogy megsült-e már a belseje, amikor már nem ragadt rá a tészta, elzártam a sütőt, és elkészült a remek!

IMG_0828.JPGEzen a képen az látható, amikor már a tepsiben megkelt a tészta. Itt jobban látszik, hogyan is kell fonni, a leírás alapján nem vagyok biztos benne, hogy eléggé érthető.

Szeletelés előtt érdemes megvárni, hogy kihűljön, mert úgy szebbek lesznek a szeletek!

Mi ezzel esszük a sonkát, a tojást, a kocsonyát, egyszóval mindent.

Igazság szerint a nagycsaládos adag ennek a duplája, az két családot is ellát húsvétra. Az enyém csak "miniadag"!

Jó étvágyat mindenkinek, ezzel kívánok kellemes húsvéti ünnepeket a Cookaholics-olvasóknak!

Végezetül pedig egy jó tanács mindenkinek: addig tanuljátok meg a családi recepteket, amíg az igazi mesterek ott lehetnek segíteni!

Adri

Címkék: reggeli tej élesztő kelt tészta liszt

A bejegyzés trackback címe:

https://cookaholics.blog.hu/api/trackback/id/tr595185921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása